De reis begint - Mexico & Belize - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Merel Ensing - WaarBenJij.nu De reis begint - Mexico & Belize - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Merel Ensing - WaarBenJij.nu

De reis begint - Mexico & Belize

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

18 Februari 2012 | Mexico, Playa del Carmen

De reis begint
Daar zit je dan in het vliegtuig... alleen en toch ook weer niet, want het hele vliegtuig zit vol. Iedereen met een andere bestemming. Ik heb 13 kilo bagage ingecheckt. Daar moet ik het mee doen de komende tijd.
Mijn eerste bestemming is Cancun. Wat een toeristisch oord. De zee is mooi en de guacemole is lekker, maar verder verschrikkelijk.
Ik zie voor het eerst een cenote, a water hole. Hoe de ondergrondse rivier in Yucaton is ontstaan heb ik niet kunnen achterhalen. Sommigen zeggen een meteorietinslag. De cenotes zijn diep en mooi. Het water is zo helder blauw dat het licht geeft onder de grond. In sommige zwem je zelfs ondergronds naar een andere.

Wanneer Ineke aankomt in Cancun, komt het met bakken naar beneden. We besluiten om snel af te zakken naar het zuiden. Eerst nemen we de bus naar Chichen Itza om de Maya tempels te bekijken. Ongelooflijk om dat in het echt te zien, het is veel imposanter dan ik had gedacht. We ontmoeten ook Sjaak (Chaak) de regengod, maar gelukkig hebben we een poncho ;)

Tulum
In Tulum, een klein plaatsje aan de kust, vinden we ons eerste hostel. Het zag er gezellig uit en in de lonely planet stond dat het een prima hostel was. Tijd voor de ontgroening. Ik zit op een slaapzaal met 5 anderen. Geen licht en geen warm water…dat hoort bij backpacken I guess ;) Ineke heeft het beter getroffen want die sliep in een andere dorm.
Tulum is geweldig. We zien de ruines, het strand, het dorpje. Alles kleinschalig, heerlijk. We huren een fiets om in een cenote te zwemmen en fietsen gezellig over de snelweg. ´s avonds bakken we onze eigen hamburgers en drinken we Corona´s.
De volgende dag nemen we de ´collectivo´ naar Akumal om te snorkelen. We zwemmen met een schildpad, gaan met ze op de foto, zien heel veel vissen en proberen een Sting ray bij te houden…onbegonnen werk! Wat een dag, zo bijzonder die onderwaterwereld!

Belize
Tijd om te gaan ´honey moonen´ in Belize. We reizen naar de grens en willen vanaf daar de boot naar Caye Caulker nemen. We worden in het Spaans van het ene ´kantoortje´ naar het andere ´kantoortje´ verwezen en moeten overal wel wat betalen. Om het land uit te komen, om Belize in te komen, fee´s, etc. We laten onze tassen achter en wachten geduldig tot de boot komt. Niet alleen de boot komt, ook het complete leger en een hond. De tassen, die we eerder onafgesloten af hebben afgegeven liggen voor ons. OMG! Dit is echt! Zo gebeurt het dus… Ik kon aan niets anders denken dan aan ´Locked up abroad´. En ik wenste dat ik terug kon in de tijd om mijn tas op slot te doen. Gelukkig had niemand er wat ingestopt en liepen de honden gewoon door. Teveel ´Locked up abroad´gekeken denk…. Het was net alsof ik er zelf in zat. Ik laat nooit meer mijn spullen onafgesloten achter, dat weet ik wel!

Caye Caulker is het meest relaxte eiland dat ik ooit heb gezien. Geen auto´s, alleen maar golfkarretjes. Het is 7 km lang en nog geen km breed. Het eiland heeft niet echt stranden, maar het is zo mooi. We boeken een snorkeltrip en zien koraal, een dikke paling, SHARKS! en Sting ray´s. De Sting ray´s kunnen we zelfs vasthouden. De haaien zwemmen zo dichtbij…!

Op naar een groter eiland, Ambergris Caye. Dit eiland was zoals Caye Caulker, maar is door het toerisme veranderd. Zonde. We moeten oppassen voor de auto´s, dat waren we even niet meer gewend. Op het eiland was weinig te beleven, dus boeken we een jungle trip voor de volgende dag. We gaan met de boot naar Belize City op het vaste land, nemen een bus en hebben vervolgens een tocht over de rivier naar de Lamanai. De tocht valt wat tegen, want we zitten in een speedboot. Gelukkig stopt de kapitein voor een krokodil. De Lamanai is een Maya plaats in de Jungle. We zien de Jungle vanaf een gigantische tempel en stijgen er boven uit. Later horen we een oorverdovend kabaal…. Apen die hun gebied willen verdedigen. Zo gaaf. Op de terugweg drinken we met alle ietwat oudere Amerikanen en Canadezen teveel punch en rum en wordt het ook nog gezellig op onze veel te dure toer ;)

Back to Mexico
Tijd voor guacamole! We zijn er verzot op. We reizen (met afgesloten tassen) in 1 dag van Belize naar Playa del Carmen. Daar gebeurt het ons dan eindelijk, we ontmoeten kakkerlakken in de douche…Met wat lichte paniek, maar toch ook verbaast dat het ons niet eerder was overkomen, zetten we ze onder een kommetje.
Playa is gewoon bijkomen. Lekker strand, veel winkels, alles op loopafstand. We krijgen gratis cocktails in de trendy bars (So Lucky to be a girl… de mannen betalen dubbel!)
We besluiten om nog een cenote te bezoeken voordat Ineke weer weg gaat. We voelen ons al zo Mexicaans, we gaan met de collectivo. We hebben de hele cenote voor ons alleen! We relaxen, springen, vliegen, hangen aan touwen. Echt genieten.
Dan zit het erop voor de avonturen met Ineke. Het had wel langer mogen duren, maar helaas!
Gelukkig komt Chris die dag naar Playa en heb ik een goed vooruitzicht… een hotel zonder kakkerlakken :D
Zondag vertrekken we naar Cuba, op naar het volgende avontuur.

Hasta luego!

  • 19 Februari 2012 - 09:14

    Marianne:

    Ja je geniet echt!! wat heerlijk om dit zo te zien. Leuke foto's. En wat ben je lang onder water! veel fun. dikke kus.xx van je mamsie

  • 19 Februari 2012 - 10:21

    Wendy:

    Wat heb je al veel beleefd! Heerlijk die zonnige fotos terwijl het hier regent en ik nadenk over wintersportoutfit... Veel plezier in cuba, echt een mooi land! Ciao, xxx

  • 19 Februari 2012 - 12:18

    Roland Baas:

    Hoi Merel,

    Leuk om wat van je te horen.
    Fantastiscj dat verslag en die foto's.
    Nog heel veel plezier verder en ik lees het verslag wel weer.

    Groeten,
    Roland baas

  • 19 Februari 2012 - 12:37

    Je Zusje;):

    Lieverd! Geweldig! Je hebt de smaak te pakken! En wij genieten mee.. &joy Cuba! With love.. XXX

  • 19 Februari 2012 - 12:40

    Anneke Van Iperen:

    Hoi Merel,

    Wat een mooi verslag en wat heb je al veel meegemaakt. Het is wel om jaloers op te worden.
    Hier valt niet zo veel te beleven. Vanmorgen om 7 uur heeft het gehageld. Daarna hebben regen, zon en sneeuw elkaar afgewisseld.
    We hebben heerlijk gewandeld in het bos en hebben net een glaasje Glühwein gedronken.
    Ik geniet enorm van mijn i-pad. Ik heb al 4 digitale boeken verslonden.
    Op Facebook krijg ik leuke en lieve berichtjes binnen, o.a. Van Jarno.
    Zo zie je, we hebben duidelijk een minder spectaculair leven dan jij.
    Gezellig, weer herenigd met Chris.
    Heel veel plezier op Cuba. Genietse!
    Liefs en een dikke kus!


  • 19 Februari 2012 - 13:09

    Erwin:

    Nicceee!! Enjoy

  • 21 Februari 2012 - 08:50

    Wim:

    Hoi Merel,

    Wat een mooie foto,s je kunt wel zien dat je volop geniet. Hoop dat alles op Cuba ook goed gaat. Heb je nog met carnaval meegedaan? In blijf je wel volgen, maar eerst gaan we nog even een paar dagen met Mar en GH naar Madrid, als de vlucht tenminste niet word
    Gecanceld. Er schijnt regelatig bij Iberia te worden gestaakt. We zullen het wel zien donderdag. Ik schrijf nog wel.
    Groetjes Wim en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Merel

Actief sinds 29 Jan. 2012
Verslag gelezen: 2483
Totaal aantal bezoekers 25633

Voorgaande reizen:

31 Januari 2012 - 22 Mei 2012

A bird in Latin America

Landen bezocht: