The World on Lake Titicaca – Peru & Bolivia - Reisverslag uit Lima, Peru van Merel Ensing - WaarBenJij.nu The World on Lake Titicaca – Peru & Bolivia - Reisverslag uit Lima, Peru van Merel Ensing - WaarBenJij.nu

The World on Lake Titicaca – Peru & Bolivia

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

11 Mei 2012 | Peru, Lima

Lake Titicaca is het hoogste bevaarbare meer ter wereld (3821 meter) en ligt op de grens van Peru en Bolivia.
We boeken een toer vanuit Puno, Peru naar Uros Islands (floating islands) en Taquile Island. We varen een klein uurtje en dan zie ik een varkentje op een rieten ‘vlot’ rondlopen… Wat?! Een varkentje midden op het meer, dat klopt niet…Ik weet dat de floating islands van riet worden gemaakt, maar ik had er geen beeld bij. Verderop zien we vrouwen met gekleurde rokken en balletjes in de vlechten naar ons zwaaien en zingen. We leggen aan, stappen van de boot… op het riet, plons, natte voeten. Ja dat hoort er nou eenmaal bij. De eilanden zijn gemaakt van riet, laag over laag en altijd natte voeten. Ik vraag me af waarom deze mensen hebben gekozen voor de natte voeten. Al snel krijg ik antwoord. Ze konden het nooit winnen van de Inca´s en later de Spanjaarden. Ok! Het leven daar begon op boten, drijvend naast elkaar. Maar al snel ontdekten ze het riet, waar ze huizen (hutjes..) op konden bouwen.
Het is bizar om te zien hoe ze daar leven. Moet je naar de wc, zorg dan dat je het niet te lang ophoudt, want met de boot is het 20 minuten varen… Verder geen privacy. Sommige hutjes hebben een tv. Elke familie heeft een eigen ´floating island´ en we horen zelfs dat het inwoneraantal toeneemt. Ongelooflijk. Sommige families leven van toerisme, andere families leven geïsoleerd, ver weg van de bewoonde wereld, maar varen toch af en toe naar Puno om boodschappen te doen en spullen te verkopen.
Dan varen we verder naar een echt eiland, Tanquile. Als we aankomen is er net een groot feest geweest. We zien af en aan mannen en vrouwen sjouwen met lege bierkratten op de rug.
Dat moet een groot feest zijn geweest. We krijgen van onze gids uitleg over het leven op het eiland; draagt de man een rood met witte muts, dan is hij getrouwd, een rode muts is de single man. De man maakt de trouwjurk voor de vrouw (14 rokken!!) elke bruiloft moet de vorige overtreffen, de vrouw moet haar haar afknippen en van het haar een riem voor de man maken.. het bestaan van een proefhuwelijk…. Wow, dat is even anders.
Het uitzicht over Lake Titicaca vanaf dit eiland is geweldig. Zon, blauwe lucht, geen rimpeltje in het water… We genieten van het uitzicht.
We besluiten om vanuit Bolivia ook Lake Titicaca te bezoeken en gaan naar Isla del Sol. Vanuit Copacabana nemen we de boot. 2 uur later leggen we aan en er wordt ons medegedeeld dat we 50 minuten de tijd hebben om rond te lopen. Waar we aanleggen is niet veel… Dus we besluiten het pad omhoog te nemen en de andere kant te bekijken. Ipv rustig aan, rennen we naar boven. Wat een uitzicht! Zo mooi, wat een geluk. We nemen 3 foto´s en moeten alweer terug. Ik baal dat ik niet hier een hostel heb geboekt, zodat ik echt kon genieten. We zijn de enige van de boot die de top bereikt hebben… een gemis voor de rest!

• 11 Mei 2012 - 15:34

GH:

Hai Merel, fantastische ervaringen. Ik ben wel een beetje jaloers want op internet en op de televisie is het toch anders. Geen natte voeten en ook de geuren ontbreken:). De tijd gaat nu snel en de laatste trip aan boord maakt mij zeker nieuwsgierig. Ben benieuwd naar je verhalen. Tot gauw, liefs ook van je mammie en grtz aan Chris. GH.

• 11 Mei 2012 - 17:13

Oma:

lieve merel en chris,
    zoveek moois gezien we genieten ervan de tijd begint nu wel voor jullie op te schieten,maar we hebben van jullie prachtige reis genoten.
    maak je er later niog een uitgedreider verslag van dit is net een boekwerk.
    lieverds geniet mog volop van jullie laatse dagen tot 8 juni op de bruiloft,wamt wij vertrekken de 21ste naar new york dus missen we elkaar net.
    veel liefs opa en oma.

• 15 Mei 2012 - 08:12

XjeZje:

Zo gaaf Meri ! Nog een paar nachtjes slapen!!! :) :)

• 15 Mei 2012 - 16:57

Ineke:

Super verhaal weer! Als je het leest kun je je niet voorstellen hoe het is!
    Hopelijk komt er nog een mooi laatste verhaal voordat je terug bent!!!
    Dikke X

• 15 Mei 2012 - 16:58

Ineke:

Oh en super gave foto's!!!