Ecuador – The Andes, the Amazon and the Pacific… - Reisverslag uit Canoa, Ecuador van Merel Ensing - WaarBenJij.nu Ecuador – The Andes, the Amazon and the Pacific… - Reisverslag uit Canoa, Ecuador van Merel Ensing - WaarBenJij.nu

Ecuador – The Andes, the Amazon and the Pacific…

Door: Merel

Blijf op de hoogte en volg Merel

08 April 2012 | Ecuador, Canoa

De bergen bewandeld, Quito overleefd, de jungle ontdekt, en uiteindelijk opgewarmd aan de kust. Wat een land, zoveel diversiteit; elk uur een ander landschap. En zoveel te doen.

Quito; city of lights and robbers!
We beginnen ons Ecuador avontuur in de hoofdstad. De landing in Quito is geweldig. We vliegen zo laag over de stad dat we bij de huizen naar binnen kunnen gluren. In het dal en op de bergen branden honderden lichtjes.
Quito is groot, mooi, druk, hoog, warm, koud, veilig overdag, gevaarlijk in de nacht. Zoveel over te vertellen. Bijzonder aan Quito is het seizoenspatroon…dag in dag uit 4 seizoenen in 1 dag. ´s Ochtends is het strak blauw en warm, ´s middags regen en koud. Dus wat moet je aan?! Al snel krijgen we in de gaten dat Quito ook een ´donkere´ kant heeft. Het is namelijk never save. Je leest het wel van te voren, maar toch denk je dat het wel meevalt… Het ene horrorverhaal van overvallen is nog erger dan de andere. Elke keer is het ´het gesprek´ van de dag. Je wordt vanzelf panisch. Overdag, ´s nachts, of je nou alleen bent of met een groep, neem liever een taxi. Dus dat doen we. Zelfs de taxichauffeurs wachten tot we binnen zijn…

Ecuador is hét land om Spaans te leren. De mensen spreken langzaam, dus hup naar Spaanse les. Ow wat geniet ik van mijn Spaanse klasje elke morgen. Samen met nog 2 duitse meisjes luisteren we naar Arthuro. Hij leert ons van alles over Ecuador en na een week spreek ik vloeiend Spaans!! ;)
Natuurlijk kunnen we de evenaar niet ontlopen. We balanceren er op en doen alle andere toeristische proeven… (ei op een spijker, water weg laten lopen etc.)
Hoe mooi Quito en de omgeving ook is, we zijn blij als we dat zonder kleerscheuren hebben verlaten… Op naar Banos (4 uur naar het zuiden)

Banos; the smallest city in the Andean highlands
Banos is een klein stadje in het Andes gebergte. Ook hier is veel te doen, dus we besluiten ook hier een week te blijven. We nemen een hotspring, een buitenzwembad op de berg gevuld met natuurlijk water. Een warm, HEET en koud bad.
We fietsen (ja! Lekker hollands) langs de watervallen (best snel bergafwaarts :D). Onderweg staat er gelukkig een wegwerker met een graafmachine klaar om de gigantische rotsblokken die de nacht ervoor naar beneden zijn komen zetten te verwijderen… We nemen een duik in een gigantische waterval. Goed vasthouden! In plaats van bergopwaarts terug te ploeteren, nemen we de party bus, een open bus met harde muziek en discoverlichting in de tunnels! Wat een gezelligheid, we worden heen en weer geslingerd met onze fietsen. Gelukkig hadden we het geniale plan om een ijsje te kopen vlak voordat we instapten…Als twee kleine kinderen onder het ijs stappen we weer uit in Banos.
Het hoogtepunt is canyoningen door de watervallen! We hangen hoog boven en tussen watervallen en dalen af. Wow! Als je daar dan hangt is 50 meter echt wel hoog, maar het geeft zo´n kick!!
Samen met een ander koppel nemen we een gids (heel vroeg!) en reizen naar een vulkaan verderop. Onderweg stoppen we op de plaatselijke animal market… Wow, koeien, lama´s, schapen, alles krioelt rond en alles is te koop. We kijken onze ogen uit.
Voordat we de vulkaan bereiken stoppen we bij een Indigenous family… ik kan het haast niet geloven. In een hutje op de berg, geen elektriciteit, geen water, geen lekker bedje… En dat met 6 personen en wel 100 cavia´s. OMG! Niets privacy of even tot jezelf komen…
De dag is perfect als we de vulkaan op lopen. Wat een uitzicht, adembenemend! Het is een groot kratermeer, het water zo blauw en geen vleugje wind of rimpels dat het water laat bewegen. We dalen 400 meter af en nemen honderden foto´s. Wat een dag!

Canoa; surfing and butterflies
Canoa is bijkomen. En eigenlijk mag dat ook wel na het bergbeklimmen, canyoningen, fietsen en de verschrikkelijke busreis van 12 uur. Wie daar de routes heeft uitgestippeld… we hadden er namelijk ook in 5 uur kunnen zijn. Expres nemen we een vroege bus, zodat we niet meer in de bus zitten als de zon ondergaat, maar toch halen we de cocktail op het stand bij zonsondergang niet… Ach, we komen alsnog veilig aan en dat is het belangrijkste!
In Canoa is niets te doen, niets te beleven. Het plaatsje aan de kust heeft zelfs geen geldautomaat of supermarkt. De sfeer is relaxed en er vliegen overal vrolijke vlinders rond.
Canoa staat bekend als surfspot, dus hup op de surfplank. Het is zwaar, vreet energie, de plank is minstens 2x zo groot als ik, de stroming is te sterk en de golfen zijn te hoog. Maar het is zo gaaf om op die plank te staan!
Af en toe lukt het best, maar de foto´s met de plank in mijn hand lukken qua timing beter ;)
Als we Canoa verlaten nemen we een taxi naar het busstation verderop. Gelukkig op het laatste moment gehoord dat de bus in de afgelopen dagen 2x overvallen is op klaarlichte dag… Het is ongelooflijk dat het allemaal maar gebeurt. Zelfs de locals leven in angst (nouja niet de locals die ervoor kiezen om mensen te beroven… if you can´t beat it, join it (?) Ik kan niet beschrijven hoe het voelt, maar je geniet een stuk minder en dat is jammer, want Ecuador is zooo mooi!
Ik ben benieuwd naar wat Peru ons in petto heeft!

• 08 April 2012 - 14:40

Tanja:

Veel plezier in Peru, ik kijk weer uit naar je verslag. Je schrijft ontzettend leuk, zou je wat mee kunnen doen als je terug bent in Nederland....

• 08 April 2012 - 15:49

Je Moeder:

wow wat een verhaal Merel. het is maar goed dat ik niet steeds weet wat je aan het doen bent en wat er om je heen gebeurt.. Gelukkig kreeg ik zojuist nog een lieve App.
    Lieverd, jullie ook een vrolijke Pasen. Dikke kussssss. xxxxxxx

• 08 April 2012 - 16:07

Anneke:

Tjee Merel wat een verhaal. Je verslagen zijn steeds boeiend en verrassend. Maar soms ook bizar! Have fun in Peru, but be carefull! XXX

• 08 April 2012 - 16:45

Ineke:

Heb ook meteen weer je verhaaltje gelezen! Iedere keer benieuwd wat je te schrijven hebt :) Doe voorzichtig en veel plezier in Peru! XXX

• 09 April 2012 - 18:48

Anneke:

Bovenin mijn scherm kreeg ik een pakknde tekst: Merel Ensing, a bird in Latin America! Hoe waar! X